Més pals a les rodes: L'Àrea Metropolitana bloqueja el servidor de Proper bus Barcelona!

Més pals a les rodes: L'Àrea Metropolitana bloqueja el servidor de Proper bus Barcelona!

20 d'abril del 2015

Actualització (20/04/2015 09:50): El departament d’informàtica de Cetramsa ha contactat amb mi i m’ha comentat que el servidor va ser bloquejat automàticament dissabte per un alta quantitat de peticions. No obstant, analitzant l’historial del servidor no veig cap pic de peticions dissabte. El bloqueig segueix actiu, però l’eliminaran.

Monitorització de la crida ”properes arribades”: el pic s’origina de la no-resposta del servidor de l’AMB. Torna a la normalitat després de canviar a Tor:

Ahir la meva app Proper bus Barcelona va començar a informar que els servidors de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) estaven caiguts, i que s’estava usant el servidor alternatiu de TMB. En un primer moment no em vaig preocupar en absolut ja que això tendeix a passar alguns caps de setmana: el servidor de l’AMB deixa de funcionar i ningú el reinicia fins dilluns al matí (suposo que demanar que una persona estigui de guàrdia per a casos així és massa costós per a l’administració…). Però aquest matí el servei de monitorització de Monitis ha començat a informar que els serveis donaven un error. Quan he entrat al servidor per veure què estava passant, he descobert que el host “www.ambmobilitat.cat” no responia a res. Hi havia un error al meu codi que resultava en un error intern del servidor, el qual he arreglat en 5 minuts, però la causa arrel era que els servidors de l’AMB estaven caiguts. Res gaire alarmant: com ja he dit, sol passar més freqüentment del que hauria de passar.

No obstant, el que m’ha mosquejat ha estat que l’app oficial “AMB Temps bus” i el lloc web estaven funcionant i rebien dades en temps real correctament. Així que he decidit comprovar si era un problema del meu servidor.

M’he trobat amb el següent:

  • Puc comunicar-me amb www.ambmobilitat.cat des del meu propi ordinador personal sense cap mena de problema:
ereza@sylvarant:~$ wget http://www.ambmobilitat.cat/Principales/Inicio.aspx
--2015-04-19 13:47:53-- http://www.ambmobilitat.cat/Principales/Inicio.aspx
S'està resolent www.ambmobilitat.cat (www.ambmobilitat.cat)... 194.30.12.199
S'està connectant a www.ambmobilitat.cat (www.ambmobilitat.cat)|194.30.12.199|:80...connectat.
HTTP: s'ha enviat la petició, s'està esperant una resposta...200 OK
Mida: 145314 (142K) [text/html]
S'està desant a: «Inicio.aspx»

100%[==========================>] 145.314 613K/s en 0,2s

2015-04-19 13:48:02 (613 KB/s) - s'ha desat «Inicio.aspx» [145314/145314]
  • Un servidor a la mateixa subxarxa que el servidor de Proper bus Barcelona tampoc té cap problema:
root@brinstar:~#  wget http://www.ambmobilitat.cat/Principales/Inicio.aspx
--2015-04-19 13:50:37--  http://www.ambmobilitat.cat/Principales/Inicio.aspx
Resolving www.ambmobilitat.cat (www.ambmobilitat.cat)... 194.30.12.199
Connecting to www.ambmobilitat.cat (www.ambmobilitat.cat)|194.30.12.199|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 145314 (142K) [text/html]
Saving to: `Inicio.aspx'

100%[==========================>] 145,314      391K/s   in 0.4s    

2015-04-19 13:50:39 (391 KB/s) - `Inicio.aspx' saved [145314/145314]
  • El servidor de Proper bus Barcelona no pot contactar amb el servidor de l'AMB:
root@crateria:~# wget http://www.ambmobilitat.cat/Principales/Inicio.aspx
--2015-04-19 13:50:40--  http://www.ambmobilitat.cat/Principales/Inicio.aspx
Resolving www.ambmobilitat.cat (www.ambmobilitat.cat)... 194.30.12.199
Connecting to www.ambmobilitat.cat (www.ambmobilitat.cat)|194.30.12.199|:80... failed: Connection timed out.

Això sembla indicar que el meu servidor ha estat bloquejat per adreça IP. Aquí hi ha un diagrama per fer-ho entenedor per a tothom:

Vull creure que això és el resultat d’un bloqueig automàtic i no d’un bloqueig manual. No obstant, els incidents passats em diuen que bé podria ser un bloqueig manual. Intentaré contactar amb l’Àrea Metropolitana per preguntar-los què passa.

Mentrestant, per no deixar sense servei els usuaris, he configurat els meus scripts perquè utilitzin Tor (m’he copiat la idea d’en Roc Boronat, que ja ho va fer per a la seva app Vicing). Fent això puc saltar-me el bloqueig, i l’adreça IP variarà a cada petició, de manera que és difícil que puguin tornar a bloquejar-me. Això té un inconvenient: la connexió serà una mica més lenta, per culpa de les capes addicionals entre el meu servidor i el servidor de l’AMB, però per ara servirà (espero que aguanti el trànsit del dilluns al matí correctament). Els scripts que obtenen dades estàtiques encara no utilitzen Tor, però no són crítics (les dades antigues seguiran estant disponibles). Un cop més, deixo un petit diagrama:

Dit això, m’agradaria preguntar-li a l’Àrea Metropolitana, a l’Ajuntament de Barcelona i a qui sigui que correspongui: Es aquest l’“open data” que promocioneu? Com pot algú crear un producte (comercial o no), existint la possibilitat de perdre accés a les dades de manera sobtada i sense avís? Si es tracta d’un bloqueig manual, per què les empreses públiques tenen tanta por d’una app feta per algú en el seu temps lliure? I per què els servidors cauen els diumenges? Què més he de fer perquè la meva app deixi de tenir problemes?

També m’agradaria recordar que segueixo esperant que algú de CETRAMSA contacti amb mi per accedir a les dades de manera oficial. I ja ha passat un any i mig des que em van dir que ho farien. Sé que hi ha hagut alguns esforços per obrir algunes de les dades, però ningú m’ha contactat mai per avisar-me de canvis o informant-me que s’han obert dades. No obstant, sí que han tingut temps per afegir “Proper BUS” (sic) a la llista d’usuaris de dades “obertes”.